Wednesday 15 April 2020

Tumbuhan Beracun Di Hutan (Kebaikan dan keburukan)


       Sesuatu kehidupan itu tidak dicipta tampa sebab musabab dan setiap penciptaan dari-Nya pasti ada kebaikan dan keburukan dan manusialah harus mencarinya. Jika kita lihat kepada tumbuh-tumbuhan sebagai contoh, sesetengahnya beracun dan memudaratkan tetapi ia juga memberi kebaikkan kepada manusia sebagai perubatan alterbatif. kita hanya perlu peka dan berusaha untuk mencari ilmu mengenainya agar dapat digunakan dan diberitahu kepada jenerasi akan datang.Jika kembali kepada dunia "Bushcraft Survival" pengatahuan berkaitan tubuh-tumbuhan sangat penting untuk kelangsugan hidup jika beriadah dan sebagainya.

Sebenarnya banyak lagi tumbuhan-tumbuhan beracun yang boleh dikonsikan, tetapi saya fokus kepada tumbuhan-tumbuhan yang terdapat dihutan dan pinggir hutan kerana kebanyakan kita akan beriadah dihutan-hutan rekresi, mendaki gunung, program-program bushcraft survival, dan yang paling akhir jika tesesat di hutan. Jadi dengan info ini dapat memberi manfaat untuk semua dan dapat menghidar dari melakukan kesilapan.

Perkongsian ilmu ini juga berguna untuk untuk peminat Bushcraft Survival dan Survivalist menggunakan kelebihan-kelebihan daripada pokok ini seperti racun dan kayu bahan memburu atau mempertahankan diri.


Pokok Jelatang (Laportea cuspidata)
Jelatang ialah genus tumbuhan yang berasal dari Urticaceae. Daun atau bahagian lain tumbuhan ini boleh menyebabkan gatal-gatal pada kulit apabila disentuh. Terna ini boleh hidup secara tahunan atau tidak. Seperti banyak tumbuhan Urticaceae, tumbuhan ini mempunyai rambut yang menyengat dan gatal.Tumbuhan dari genus ini terdapat setidaknya 22 spesies

Kebaikan:
  1. meghilangkan jerawat
  2. anti radang-ubati kulit yang luka
  3. mengubati radang sendi
  4. daun mengubati alahan, demam batuk dan asma
Jelatang Rusa (Cnesmone javanica)
Bulu bulu halus dari daun atau bahagian lain tumbuhan ini boleh menyebabkan gatal-gatal pada kulit apabila disentuh.

Jelatang Gajah (Cnesmone javanica)
Bahagian yang beracun adalah bulu-bulu halus yang terdapat diseluruh permukaan tumbuhan ini. dan melekat pada kulit menyebabkan gatal, pedih serta bengkak-bengkak pada. Rebusan dari akar pokok ini boleh  menyebabkan cirit-birit jika diminum.

Daun
Pohon Pokok
Pokok Rengas (Gluta/Melanorrhoea Spp)
Merupakan sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia serta di negara-negara ASEAN yang lain. Terdapat 8 jenis yang dikenal pasti (wikipedia).Tumbuh berhampiran sungai dan hutan skunder Bahagian yang beracun pada tumbuhan ini adalah getahnya Kesannya menyebabkan kepanasan, bengkak dan melecur jika tersentuh pada kulit yang. Terdapat juga kes jika lalu dibawah pokok, tersentuh daunnya atau terkena debu semasa musim ia berbunga sudah cukup mendatang kegatalan kepada kulit. Tetapi sesetengah orang tidak alergik kepada getah ini tidak akan mendapat sebarang kesan.

Pokok kayu Rengas mudah dikenali melalui kulit pada batangnya yang pecah tetapi bahagian terbuka besarnya diatas tidak seperti kulit kayu lain yang rekahan kulitnya rapat dibahagian bawah.

Pokok Rengas Renek (kecil)
Daun Pokok Rengas Renek (kecil)
Gambar diatas adalah Pokok rengas jenis renek (kecil) yang terdapat dikebun-kebun, tepi jalan dan di pinggir hutan. Bagi mereka yang ada masalah alahan, hindarkan dari melalui atau menghampiri pokok ini.

Kebaikan:
  1. Sumber balak
Pokok Tuba Tuli (Linostoma pauciflorum Griff)
Akar yang ditumbuk, digunakan untuk menuba ikan di tempat yang air tidak mengalir. Keseluruhan tumbuhan ini adalah beracun dan ia adalah paling beracun didalam keluarga pokok tuba. Boleh menyebabkan sakit perut dan cirit-birit jika terminum air rebusan. Boleh menyebabkan rasa panas dikulit jika terkena kulit akarnya
(gambar kredit :paya asli herbs valley)

Kebaikan:
  1. Akar untuk menuba ikan
  2. Sebagai racun serangga
Pokok Tuba 
Pokok Tuba (Derris elliptica)
Pokok Tuba tergolong dalam famili Leguminosae. Ia sering dikaitkan dengan aktiviti untuk menuba ikan. Dipercayai dapat merawat jangkitan kutu dan kulit gatal-gatal. Caranya ialah tumbuk lumat daun pokok ini dan disapukan ke tempat yang bermasalah. Getah dari pokok tuba pula jika dicampur dengan cat untuk cat perahu supaya perahu kalis kepada kapang, sejenis ulat penggorek kayu air masin.

Kebaikan:
  1. Akar sebagai bahan menuba ikan
  2. Ubat gatal-gatal kulit
  3. Getahnya dicampur cat untuk elak ulat kapang mengorek kayu air masin
Proses ambil getah dari Pokok IPUH
Daun Pokok Ipuh

Pokok Ipoh (Ipuh) ( Antiaris toxicaria Lesch)
Pokok Ipoh (ipuh) subur tumbuh di hutan Malaysia dan Asean. Bentuk daun pokok Ipoh ini ialah hujung daunnya berbentuk tirus,oblong elliptik,pangkal daun berbentuk bulat dan nipis. Pokok Ipoh mempunyai getah beracun yang digunakan sebagai salah satu ramuan racun yang dicampurkan dengan ramuan pokok Tuba untuk untuk dijadikan bahan memburu bagi orang asli secara menyumpit. Racun ini bertindak dengan pantas dan akan melumpuhkan atau mematihan mangsa yang terkena sumpitan. Jika menggunakan kaedah ini, bahagian daging yang terkena sumpitan hendahlah dibunag untuk elak keracunan makanan. 

Kebaikan:
  1. Getah digunakan sebagai bahan buat racun memburu
Pokok Tukas
Pokok Tukas (Caryota mitis)
Pokok tukas atau 'Fish Tail Palm' sejenis pokok palma tumbuh berumpun-rumpun dan meliar di hutan, belukar, kebun-kebun dan juga dijadikan landskap tanaman. Pokok ini mudah dikenali berdasarkan daunya yang berbentuk seperti ekor ikan  Bahaya tanaman ini ialah, getah dari buah pokok ini jika terkena kulit akan menyebabkan kegatalan dan keradangan. Jika seseorang itu mengalami masalah alahan, terpaksa mengambil ubat untuk menghilangkan kesan gatal.

Kebaikan:
  1. umbut boleh dimakan
  2. baldunya adalah sumber hidupkan api
  3. Sumber bahan bakar "tinder"
  4. ranting pokok untuk pancing ikan
  5. buah  adalah sumber makanan burung
Pokok Kabung
Pokok Kabung
Pokok Kabung atau enau "Common Sugar Palm" ialah satu spesies  famili Arecaceae. Ia tumbuh berumpun-rumpun. Isi buahnya yang berwarna putih jernih boleh dimakan tetapi perlu melalui proses-proses tertentu seperti merebusnya beberapa jam. Getah yang dari buah pokok ini jika terkena menyebabkan kegatalan dan keradangan. Dalam setuasi ikhtiar hidup jika hendak mengambil buah ini seharusnya berhati-hati dari terkena getahnya
.
Kebaikan:
  1. isi nibung boleh dimakan
  2. Sumber bahan bakar "tinder"
  3. umbut boleh dimakan
  4. daun boleh dibuat atap dan lidinya boleh dibuat penyapu
  5. boleh menghasilkan nira 


Bunga Kecubung Putih (paling beracun)
Pokok kecubung (Datura metel Linn)
POKOK KECUBUNG 'Angel's trumpet' merupakan sejenis tumbuhan yang renek jenis herba semusim dalam famili Solanaceae. ketinggian kurang daripada 2 meter, batangnya keras berkayu dan cabangnya membentuk rumpun. Bunga kecubung membentuk serombong yang besar seperti Bentuk Trompet dimana ia dalam saiz dan warna-warna yang berbeza dan biasa dijumpai adalah warna ungu dan putih. Buahnya pula berwarna hijau semasa muda dan akan bertukar kepada warna coklat apabila matang yang lazimnya mempunyai duri-duri halus diluarnya. Biji buah kecubung menjadi racun jika dimakan tampa sukatan yang betul dan salah pengunaannya Kesan dari salah pengunaanya, kulit menjadi merah, sakit kepala, halusinasi, menggigil serta kekejangan dan jika bertambah buruk menyebabkan koma.
        Terdapat 3 jenis kecubung iaitu Pokok Kecubung Biasa, Pokok Kecubung Putih dan Pokok Kecubung Kecil.  Jenis kecubung putih yang paling beracun Penggunaandari segi perubatan terhad untuk penggunaan kawaan luaran sahaja. 

Kebaikan:
Daun Kecubung
  1. merawat penyakit kulit
  2. merawat bisul sakit sendi dan terseliuh
Biji Kecubung yang kering:
  1. bahan untuk menangkap binatang (ubat pelali) 


Pokok Rotan Gajah 
Rotan Gajah juga dikenali dengan Rotan Tunggal famili Arecaceae. Menurut rekod, terdapat lebih dari 380 spesies rotan (Calamus) di dunia. Umbutnya beracun dan tidak boleh dimakan. Sifat pokok berbatang besar kemerahan, Tumbuh secara tunggal dan mengeluarkan getah seperti gam. Ada dua jenis lagi yang beracun iaitu Rotan Matal batang rotan berbelang kuning dan Rotan Melibis batangnya kemerahan seperti Rotan Gajah. Didalam survival jika hendak makan umbut, elakan rotan jenis ini. Jika tak pasti jangan makan umbut rotan dari jenias berbatang besar bewarna terang berbeza dari rotan yang selamat dimakan. 

(sumber gambar kredit: pendekar rimba)

Kebaikan:
  1. Boleh buat perabut
  2. tali untuk ikatann
Pokok Bok Dewasa
Pokok Bok Muda

Pokok Bok
Pokok Bok adalah sejenis pokok palma dimana batangnya kelihatan seperti pokok kelapa, tidak berduri dan tumbuh secara tunggal dan subuh dihutan Malaysia. Walaupun ia kelihatan selamat dimakan, tetapi umbutnya beracun (memabukan). Walaupun umbutnya tidak boleh dimakan, buahnya yang seperti bentuk buah pinang selamat untuk dimakan, rasa manis dan berwarna merah. (sumber gambar dari pendekar rimba)

Kebaikan:
  1. buah boleh dimakan
  2. daun boleh buat atap khemah
Pokok Lekir  
Ubi Lekir
Pokok Lekir (Amorphophallus paeoniifolius)
Pokok lekir atau elephant foot yam tumbuh segar dihutan Malaysia dikawan yang redup dan sumber air yang baik. Ia ada keluarga pokok keladi. Pokok ini menghasilkan ubi tetapi ia tidak selamat dimakan kerana kesan gatal pada kulit jika terkena getahnya. Sifat pokok ialah batangnya berwarna hijau gelap@kehitaman dan bercorak atau bertompok. Walaupun ia beracun, ubinya tetap boleh dimakan dengan proses-proses tertentu.
      Ubinya yang selamat dimakan, apabila pokok telah mati, barulah diambil ubinya dan dibiarkan selama 2 atau 3 hari dan terbaiknya terkena air hujan. Jika pokok masih hidup tidak digalakkan dan jika mahu juga harus direndam dalam sungai mengalir 3@4 hari, setelah itu direbus 3@4 Kali. Utk pastikan ia selamat di makan.   
       Namun begitu ada pokok sejenis denganya dari segi rupanya yang dikenali dengan Pokok Sarek dimana batang pokok berwarna hijau muda. Pokok sarek ketika baru tumbuh dalam bentuk 'kuntum bunga'. Batang muda dan ubinya selamat dimakan dan tidak gatal.
Kebaikan:
  1. buah boleh dimakan (dengan proses tertentu)
Ubi Gadong
Daun Pokok Gadong
Pokok Ubi Gadong(Dioscorea Hispida Dennst)
Di Malaysia , terdapat sebanyak 19 spesies ubi gadong dimana berbeza dari segi bentuk dan kimia. Nama lain bagi ubi ini ialah Ubi Nasi, Tuba Ubi, Ubi Cerok, Ubi Merah, Ubi Kendudok dan Ubi KipasUbi gadung adalah tumbuhan beracun (komponen sianida) yang hidup secara meliar di kawasan seperti hutan sekunder dan belukar. Boleh hidup lama dan sukar untuk mati. Batang pokoknya berduri dan hidup menjalar memanjat sehingga 20 meter tinggi. Sifat daunnya berbentuk hampir tiga segi yang tidak bercantum antara satu sama lain, daunya seperti bentuk daun sirih serta berbunga warna kuning dan wangi. Pokok ini banyak di temui di negeri-negeri pantai timur. Untuk selamat dimakan, ubinya harus direndam didalam air sungai yang mengalir selama tiga hari. Selepas barulah selamat dimakan ubi tersebut.

NOTE:
Sebiji Ubi Gadum sebesar buah epel, jika dimakan begitu sahaja seorang dewasa boleh membawa kematian dalam tempoh 6 jam.

Kebaikan:
  1. Ubi boleh dimakan (dengan proses tertentu)
  2. Suber racun untuk tangkap ikan
  3. Racun serangga
  4. Hilangkan nanah dari luka (hirisan)
  5. Boleh dijadikan ubat tinggi                                       
keladi Hutan
Ubi Keladi
Pokok Keladi Liar (Hutan)
Pokok keladi merujuk kepada sekumpulan tumbuhan dalam famili Araceae seperti dalam genus AlocasiaCaladium dan Dieffenbachia, Di dalam survival, rebus dahulu 3@4 kali ubi keladi untuk buang racun@gatal jika tidak pasti boleh dimakan. Begitu juga pada batang keladi. Keladi yang beracun kebiasaan berdaun cantik dan menarik sebagai pokok hiasan.


link makan keladi hutan:

Kebaikan:
  1. Ubi boleh dimakan (dengan proses tertentu)
  2. Boleh dijadikan ubat
  3. Daun boleh buat bumbung khemah sementara
  4. pembungkus makanan

Sam lusuh

Lusuh Outdoor Recreation and Survival
(LORAS) reg 002903397u
Certified Recreation Instructor By KBS JRL No.0059 (PJRM member)
Year's experienced in Recreation & Survival@Bushcraft Survival
Certified Company By MaTEX (MPC & TPN) 0091/ATO 000019
Gold Award (Excellence Adventure Tourism) by MaTEX, MPC & TPN.
WGATF member (inisiatif adventure tourism frontier) TPN



Scan untuk program-program bushcraft survival kami
Untuk sebarang pertanyaan berkaitan program ikhtiar hidup/ilmu rekreasi atau barangan rekreasi hubungi kami  011-1220 7394(sam)

lusuh adventure@LORAS

(outdoor gear camping shop & conducting survival and recreation activity)
0130 Jalan J2, Fasa 6, Taman Melawati
53100 Kuala Lumpur
T:011-1220 7394
www.lusuh.com.my

(bahan penulisan/gambar adalah hak cipta lusuh adventure/loras dilarang 'copy' atau menerbit tampa kebenaran)


Sumber Rujukan:
https://ms.wikipedia.org/wiki/Pokok_jelatang
https://acitbudi-tujohbintang.blogspot.com/
http://midiemerapoh.blogspot.com/
http://animhosnan.blogspot.com/
http://herbadantumbuhan.blogspot.com/
https://wanita22.com/kesehatan-dan-kebugaran/manfaat-daun-jelatang/
Gambar : sendiri & google search

2 comments:

  1. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰
    Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    ReplyDelete